29 June 2011

At last..

akhirnya aku berjaya jugak menaip entry yang kesekian kalinya setelah lama terperap di rumah tanpa meng'update' blog ku ini..hehe

ok, takde cerita baru, cuma besok (30/6) akan pergi ke putrajaya untuk program predeparture..(dapat duit!!) huhu..kena la bangun extra awal nampaknya..

next, nak kongsi sikit tentang satu rancangan tv yang aku baru je tengok tadi. "Bersamamu". ok mestila cerita sedih kan? memang pun. selalu aku tengok tak la sampai meleleh air mata. tapi kali ni dah terleleh la pulak.

kisah tentang seorang isteri merangkap ibu yang menjaga suami yang sakit stroke, dan seorang anak OKU selain anak-anaknya lain yang masih kecil. family tu sederhana je pada mulanya. tapi suatu hari si suami diserang stroke yang menyebabkannya lumpuh seluruh badan. langsung si suami tak boleh menyara keluarga lagi. jadi, si isteri la yang kena keluar bekerja menggantikan si suami yang bertugas sebagai pengawal keselamatan. namun, si isteri tak dapat kerja lebih lama memandangkan si suami dan anak-anak lebih memerlukan perhatiannya. terpaksalah si isteri berhenti kerja.

mengapa aku menangis? haaa sebab terharu sangat tengok pengorbanan si isteri tu. si isteri jauh lebih muda daripada si suami. jadi ada je possibility untuk si isteri tinggalkan si suami yang sakit tu. macam yang kita selalu dengar dalam masyarakat kita sekarang. masa sihat sayang, bila dah sakit tinggalkan. ataupun masa senang sayang, bila susah tinggalkan. tapi tidak bagi si isteri. rasa kasih dan cinta sangat menebal untuk si suami. si isterilah yang menjaga, memandikan, membersihkan, menyuapkan makanan, sentiasa ada bila diperlukan. sebab itu aku menangis. betapa kasih nya seorang isteri terhadap suami hingga tekad tidak akan meninggalkannya dalam keadaan apa sekalipun. meski hidup miskin, takkan sesekali ditinggalkan suami yang dicintai. sudah lah anak OKU, si ibu tetap sayang. tetap menjaganya tanpa sekalipun mengeluh. sepanjang menonton tadi, aku asyik membayangkan betapa besar pengorbanannya & betapa besar pahalanya disisi Allah SWT. aku mendoakan agar si isteri tadi masuk syurga. Amiinn..

1 comment: