19 July 2011

Nauzubillah..

Assalamualaikum wbt.

Baru selesai membaca sebuah artikel karangan seorang penulis blog amatur seperti saya juga. Melihat tajuknya sahaja, sudah membuatkan diri ini tidak sabar-sabar membacanya. Mahu tahu tentang apa?

Tentang Orphancare. Pernah dengar? Orphancare, sebuah intitusi yang memberi perlindungan kepada bayi-bayi malang. Sama ada bayi luar nikah, ataupun bayi daripada keluarga yang tidak mampu menjaganya. Sesiapa yang mahu meninggalkan bayinya, hanya perlu meletakkan bayi itu dalam 'box' yang disediakan. Dan kemudian pihak pengurusan akan cuba mendapatkan keluarga angkat untuk bayi-bayi tersebut.

Pada pandangan saya, urusan itu semudah ABC. Ya. Memang niat itu murni. Mahu menyelamatkan anak-anak yang tidak berdosa. Kerana yang silap itu ibu bapanya. Bukan bayi itu. Namun begitu, jika penyelesaian semudah ini, pasti penyebab berlakunya masalah ini tidak akan pernah selesai. Malahan mungkin boleh jadi lebih parah.

Mengapa? Bukankah sudah cukup bagus wujudnya pusat perlindungan seperti ini? Maka tidak adalah lagi masalah pembuangan bayi. Manusia tidak akan jadi lebih kejam dengan membunuh zuriat sendiri.

Ingatlah, jangan sesekali ambil jalan mudah. Niat tidak boleh menghalalkan cara. Kerana mahu menyelamatkan bayi-bayi itu, kita lupa bahawa pokok kepada segala masalah ialah kurangnya didikan agama. Umat Islam sendiri semakin tidak takut dengan hukum Allah. Memang betul kita tidak ada hak untuk menghukum tetapi kita ada hak untuk mengubah. Jika kita tidak mampu mengubah dengan tangan, kita harus mengubah dengan lidah. Jika tidak mampu mengubah dengan lidah, ubahlah dengan hati. Dan itulah selemah-lemah iman. Namun, cuba kita renungkan, adakah kita sudah cuba mengubah dengan tangan (kuasa)? Atau sudahkah kita cuba mengubah dengan lidah (menasihati)? Atau sekurang-kurangnya sudahkah kita cuba mengubah dengan hati (muhasabah diri)?

Adakah ini penyelesaiannya? Pada pendapat saya, situasi ini hanya mengundang kepada lebih banyak penzinaan. Kerana sesiapapun yang menghantar bayinya kesini, tidak dikenakan apa-apa hukuman. Mereka bebas menghantar bayi ke sini tanpa perlu banyak soal jawab.

Apa kita tidak lagi takut dengan azab Allah SWT?

No comments:

Post a Comment