16 April 2011

Aku bukan boneka..

Pernahkah kita terfikir, selama kita bersahabat, berkawan, mengenali pelbagai ragam orang disekeliling kita, akhirnya kita jatuh ke lembah yang sunyi? Jarang barangkali.. Hanya orang macam saya yang selalu merasakan begitu..


Saya ada seorang sahabat yang telah lama saya kenal. Orangnya baik, berterus terang, cuma terlalu lain dari yang lain. Kalau dia tidak suka seseorang, dia takkan tegur orang tu. Pendek kata, macam perang dingin la. Cuma bagi saya, kadang2 benda tu kecil sahaja, tapi seolah2 dibesar2kan. Dan saya pun tak pernah menegur, cuma mendengar tiap kali dia bercerita atau melepaskan rasa tak puas hatinya.


Sebenarnya, dulu saya pun pernah dimusuhinya. Perkara yang dimarahinya tu pun bagi pendapat saya macam tak patut. Sepatutnya, sebagai rakan, dia lah yang patut menasihati saya @ menegur jika saya ada buat salah, tapi tidak. Dia pula yang memarahi saya. Masa tu, saya betul2 tertekan. Setiap hari saya menangis mengenangkan dia yang tidak lagi menyapa saya bila bertemu. Memang tertekan sangat. Allah & seorang sahabat sahaja yang tahu betapa saya tertekan waktu itu.


Bila saya makin tabah menerima pelakuannya terhadap saya, dengan mudahnya dia datang berkawan semula dengan saya. Pada mulanya saya malas nak layan, tapi bila mengenangkan sahabat, saya maafkan juga. Saya ingatkan perkara tu takkan berulang lagi. Rupa-rupanya saya silap.


Sekali lagi saya diperlakukan sedemikian rupa sekarang ni. Cuma bezanya, saya tidak tahu kenapa. Apa salah saya? Setiap hari saya berfikir, saya ni seakan2 boneka. Bila disukai, saya didampingi. Bila tak suka, saya dicampak ketepi. Saya bukan boneka. Saya juga manusia. Punya hati. Punya perasaan. Jika saya pernah mengguris hati, apa salahnya jika berterus terang? Kita bukan bersahabat baru sehari dua. Tapi sudah bertahun2. Selama ni, macam2 kita lalui bersama. Apa yang saya tidak pernah lakukan untuk dia? Saya cuma terkilan perkara ni berlaku lagi sekali. Alhamdulillah saya sudah tidak tertekan seperti dulu. Doa saya agar Allah buka pintu hatinya. Amin..

No comments:

Post a Comment