03 April 2011

Apabila ujian Allah datang..

Alhamdulillah masih berkesempatan untuk menulis dalam kesibukan mengulangkaji pelajaran untuk test yg akan datang..

Pernah x kita fikir kenapa ada masa kita gembira, ada masa kita sedih, dan macam2 perasaan lagi? Sebab Allah sedang menguji kita..Adakah kita ingat Dia semasa kita gembira, atau hanya ketika sedih? Dan pernah kah kita rasa nikmatnya ujian Allah itu? Mesti sukar nak rasa nikmat ujian..

Bila kita sedih, kita merintih dan merayu pada Allah..Sebenarnya Allah juga merindui rintihan kita..pujian kita kepadaNya..bila kita ditimpa musibah, kita bergantung harap pada Allah. Allah sentiasa mendengar rintihan hambaNya. Tapi janganlah hanya ingat Allah semasa kita susah..

Setiap apa yang Allah tentukan itu adalah yang terbaik untuk kita..Kita tidak boleh rasa menyesal atau terlalu merendah diri, sebaliknya yakinlah bahawa setiap kelemahan dan kelebihan kita adalah yang terbaik buat kita..Jangan terlalu mendabik dada, sebaliknya belajar untuk berkongsi ilmu dan membantu sahabat yang hanyut..

Kita selalu lupa akan nikmat yang Allah beri pada kita..Bila satu hari nikmat itu Allah tarik, baru kita sedar betapa besar nikmat Allah itu pada kita dan betapa kita perlu nikmat itu..Orang yang tidak pernah menghargai nikmat Allah itu sebenarnya sangat rugi..

Nukilan ini sebagai satu peringatan terhadap diri sendiri & juga sesiapa yang membacanya. Mungkin inputnya simple, tetapi ambillah pengajarannya.. InsyaAllah..

No comments:

Post a Comment