22 May 2011

Kisah jiranku..

dah beberapa kali aku terdengar jiran sebelah bergaduh. biasalah, sedangakan lidah lagikan tergigit, nikan pulak suami isteri. tapi kalau setakat tinggi suara takpe lagi, tapi kalau dah naik tangan kaki atas badan, siapa lah yang tahan. siap keluar perkataan "b**i", "s**l", macam2 lagi la. padahal ada anak kecil yang umurnya tak sampai 1 tahun dalam rumah itu. padahal kakak & abg iparnya & bayi mereka yang baru lahir pun ada dalam rumah itu. paling memalukan, ibu bapa mereka pun ada dalam rumah itu. aku tertanya2 kenapa tiada siapa yang bersuara supaya si suami tidak bertindak keterlaluan seperti itu?

ya, mungkin betul itu urusan mereka, mereka punya keluarga sendiri, jadi tiada siapa berhak masuk campur urusan mereka. tapi kalau dah sampai tahap pukul, belasah isteri, takkan mahu diam sahaja? takkan ibu bapa dalam rumah itu tidak mampu untuk menghalang anak mereka memperlakukan isterinya seperti binatang? isteri itulah yang telah bersusah payah mengandung selama 9 bulan, mengharungi payahnya bersalin, menyusukan, menjaga anaknya sehingga sekarang. tak terfikirkah semua pengorbanan si isteri? isteri itulah juga yang keluar mencari rezeki tika si suami sedang asyik lena dibuai mimpi indah di rumah. suami jenis apakah itu? langsung tidak bertanggungjawab.

kali terakhir mereka bergaduh, pagi jumaat. hanya kerana hal yang kecil, si suami naik angin lagi. si suami itu memang terkenal dari kecil dengan barannya. ingatkan apabila sudah beranak bini, berubah lah. rupanya tidak. makin teruk pula. akhirnya si isteri nead pulang ke kampung halaman dengan membawa anaknya. berlakulah satu lagi pergaduhan bilamana si datuk pun masuk campur. si datuk tidak membenarkan cucunya pergi. yela, sedari kecil sudah duduk di rumah datuk, masakan mampu berenggang sekejap. tapi bagi aku, datuk itu tidak patut emosi. datuk itu patut lebih arif. lebih fikir jauh ke hadapan. biarlah suami isteri itu jauh sekejap. mana tahu, terbuka pintu hati si suami untuk berubah. itu doaku.

semoga Allah memberi petunjuk & hidayah kepada kita semua dalam menghadapi ujian hidup. Amin..

No comments:

Post a Comment